31. januar 2015

Kvinder & stemmeret


Efter 188 år med enevælde, skiftede styreformen i Danmark og vi fik Danmarks første grundlov -Grundloven af 5. juni 1849. Da demokratiet blev indført med grundloven, glemte man bare lige kvinderne. Danmarks første demokrati var kun for mænd. De skulle være over 30 år, måtte ikke være straffet og skulle have egen husstand, for at kunne stemme. Det betød, at halvdelen af Danmarks befolkning ikke var med i den proces. Det skete først langt senere, at kvinderne fik lov til at stemme, nemlig i 1915. Derfor er det i år 100 år siden, at danske kvinder fik stemmeret. Men det var først i 1924, at man synes, der skulle en kvinde med i regeringen. Det blev Nina Bang. Hun blev Danmarks første kvindelige minister og blev undervisningsminister. Og den første kvinde i verden, der blev udpeget af en demokratisk valgt regering.

Det kunne ligesågodt have været være min mormor, for hun var en klog dame og fra den samme tid. Min mormor blev i hjemmet og var en fantastisk husmor, men havde ikke så meget at skulle have sagt udadtil. Det havde de fleste kvinder ikke på den tid. Men Nina Bang var foregangskvinde og tak for det. I det hele taget er der meget vi i dag tager for givet, som andre har kæmpet hårdt for. De kvinder der gik forrest, blev udsat for lidt af hvert. Men kæmpede videre på trods. Nina Bang kæmpede for social retfærdighed og forsvarede sin ret som kvinde. Det er et stærkt karakterfuldt ansigt, der ser lige på os. En stolt kvinde.




Nina Bang 



Hvis min mormor kunne se med her på bloggen, tror jeg nok hun ville sige: " Skal du ikke binde tørklædet helt op til halsen, du kan da ikke se så vovet ud." Men jeg er absolut ikke vovet. Jeg er ganske tækkelig, selv om jeg har taget mig den frihed, at have lange bukser på, hvilket ville være utænkeligt i 1849 eller 1915. Tørklæde i silke af Gitta Foldberg  HER












Skjorte: Jan Machenhauer, bukser: Mitte Kai Rand








Nina Bang



OG FRU BRUUN
ØNSKER 
EN GOD WEEKEND




<>





3 kommentarer:

  1. Thank you to Nina Bang. Even her name sounds confident and very modern for her time.
    The times sure have changed in fashion that's for sure. I have to laugh when I think of the progression of women's bathing suits especially. Women had to leave the beach if their bathing suit skirts were too short.
    You look great in black and white here. Especially love that crisp white long shirt.

    SvarSlet
  2. Ja der har været mange stærke kvinder vi kan takke for meget. Smukt tørklæde .

    SvarSlet
  3. Hej Fru Bruun,

    Det var godt med et indlæg om vores stemmeret! Jeg håber vi får fejret det behørigt i løbet af året. Det er noget af det, som jeg er stolt af i vores land - at vi fik indført stemmeret for så lang tid siden.

    Det er sørgeligt at tænke på, at der stadig er kvinder i denne verden, der hverken kan stemme eller bære tørklædet på "vovet" vis!

    Jeg synes til gengæld din turban er super flot! Jeg ville ønske jeg kunne arrangere sådan en selv, det er så elegant. Også lidt Karen Blixen-agtigt. Tillykke med et virkelig flot look og et meget vedkommende indlæg!

    SvarSlet