30. september 2012

Kunst, håndværk og tøj


Endnu et par oplysende ord om mode fra dengang mor ikke var så stor :) I 60'erne begyndte kunsthåndværkerne at synes moden var for meget. Tiden var til protester og alle skulle lave deres eget. Hvem husker ikke bogen "Den selvforsynende Have". Vi skulle også sy, strikke og lave vores egen mad fra vores egen have og helst i vores eget kollektiv. At tøjet nu skulle være kunst - håndværker - tøj,  går fint i tråd med tanken om, at en person skulle kunne det hele. Kunst og håndværk skulle gå op i en højere enhed. Det var rene tekstiler, bomuld, silke og uld, der blev arbejdet med. Bekældningsdesignere og tekstildesignere arbejdede sammen. Det trykte mønster på tekstilerne blev tilpasset i tilskæringen af kjolen eller frakken. Hvis der fx var striber i stoffet blev de tilpasset og indgik så de passede til kjolens facon. De lige linjer og de klare farver, der var en del af udtrykket dengang, var helt klart inspiration fra kubismen, som også var inspirationskilde for den hollandske kunstner Piet Mondrian, der igen inspirerede kunsthåndværkerne. Moden i 60’erne skulle være funktionel. 
Selv om der ikke er tale om kunsthåndværkertøj, vil jeg lige nævne, at YSL designede den berømte Mondriankjole til efterår/vinter kollektionen 1965. Kubismen var bare en af inspirationskilderne for kunsthåndværkerne Matisse var en anden. 




YSL, billedet er lånt fra Metmuseum HER 


Kunsthåndværkerbutikker som Form og Farve, Den Permanente og Blå Form var butikker alle talte om og Marimekko var i 70'erne stor inspiration for rigtig mange designere. Jeg nåede selv at havde nogle ting med på Den Permanente lige inden den lukkede. Blå Form eksisterer stadig og er en rigtig fin kunsthåndværkerbutik.  HER


Blå Form


Når både Blå Form og Marimekko HER har kunnet overleve, er det deres evne til at forny sig og samtidig holde fast i de gamle traditioner og meget vigtigt - tøjets store funktionalitet. Dengang i 60'erne og frem til 80'erne forsøgte man at tage afstand fra mode, men alligevel skulle vi alle "være med på moden".



Marimekko/Hermanni




Noget af det seneste vi har set på samarbejdet mellem kunst og mode, er mellem Marc Jacobs, Yayoi Kusama og Louis Vuitton, men det går nok ikke under betegnelsen kunsthåndværkertøj. Se mere HER
Det der gør Kusamas prikkekunst så anderledes, er de forskellige størrelser på prikkerne. De ser ud som om de bevæger sig. Det skaber en utrolig dynamik.




  

                                                                Det var lidt for denne gang.
                                     

                                                                   Jeg skal en tur til Paris
                                                                      så pas på jer selv
                                                                         til vi ses igen




7 kommentarer:

  1. Rigtig god tur det er bare en vidunderlig by

    SvarSlet
  2. Kusamas prikker er bare fuldstændig hypnotiserende! Jeg synes det er et af de bedste resultater fra Louis Vuitton i mange år!

    Rigtig god tur til Paris!

    SvarSlet
  3. I must print out these pictures and look at them the next time I want to sew. In 1968 I made a dress using Marimekko fabric. Fortunately it was a sleeveless mini dress so it didn't cost a fortune. I wish I still had it; it would make a great upcycle today!

    SvarSlet
  4. Thank you for such an informative post!

    I hope you are enjoying your Paris trip...we are planning to go in three weeks. Do you have any recommendations?

    SvarSlet
  5. The beautiful photos make me swoon. Have a great time in Paris!

    SvarSlet
  6. Jeg elsker kubismen i modet, den kjolen fra YSL er bare helt fantastisk!

    SvarSlet