24. oktober 2014

Livet koster livet. 1.del


Kroppen gemmer på alt det vi oplever af godt og ondt. Og har indflydelse på vores liv og på den måde vi bliver gamle på. Da jeg for nogen tid siden læste en artikel med overskriften "Livet koster livet" tænkte jeg, at jeg gerne ville dele artiklen med jer, fordi det er en meget positiv artikel, selv om den handler om et emne, vi ikke taler så meget om, nemlig døden. Men den handler også om at sige ja til livet. Artiklen er skrevet af chefkonsulent Margrethe Kähler fra Ældresagen og stod i MediaPlanet den 2. november sidste år.  Jeg har delt artiklen op i to afsnit og det første kommer her, det næste  kommer i næste uge. 

 Af Margrethe Kähler  
" Tiden løber derudad, ubønhørligt og nådeløst - som et tog på vej ud over sletten. Tit før vi er parat. Men glimt af det, der har været, forbliver i sindet og forbinder sig med det nu, vi lever i. 
Livet koster livet. De bedste og de værste øjeblikke ligger gemt i vores krop og erindring. Nogle er med til at give os krudt og kraft til ar leve lige netop nu. Andre sætter sig spor i sindet, som vi må knokle med og reflektere over i årevis, før vi kommer til rette med dem.
Indre regnskab. Når vi er 40-, 50- eller 60-årige kan det være svært at gøre sit indre rengskab op, mens døden stadig ligger langt ude i fremtiden i en fjern horisont. Men når porten ind til den uafvendeligt sidste del af livet åbner sig i al sin magt og vælde lige for næsen af én, kan man næsten sætte sig ned og tude og rase mod sin menneskeskæbne. Håbe, at fugl Føniks kommer susende og redder en over i udødeligheden med en dråbe af sit blod: total cellefornyelse, et nyt hjerte, en ung krop, en hjerne der passer som fod i hose til tidens krav. Den udgang på livet, er vi ikke mange, der tror på. Hellere: "Du har kun én chance, grib den. Det er nu du skal se livet i et større perspektiv, du gamle". Når tæppefaldet nærmer sig inden for en overskuelig periode, så går mange fra at have haft meget fokus på materielle ting, præstationer og karriere til at blive klar over, at det, der i virkeligheden giver værdi og lykke, ikke har noget som helst med præstationer at gøre. Det handler mere om at opbygge ordentlige relationer til andre mennesker. " ….. 





Til denne og næste post viser jeg forskellige måder, jeg bruger min nye blå bluse på. Den er lavet af det blødeste uld og omfavner min krop blidt og blødt.  For livet skal leves også i de mørke måneder, hvor solen ikke hjælper så meget på humøret, men hvor det, at gøre sig umage med sig selv kan være med til at skabe glæde.















Bluse: Oska, nederdel: Bitte Kai Rand, strømper: Sneaky Fox.






Kom tilbage og læs videre i næste indlæg……


JEG ØNSKER JER
 EN RIGTIG
 GOD WEEKEND


<3









1 kommentar:

  1. Sikke smart fruen er og jeg glæder mig allerede til de næste kloge ord tak for de første og rigtig god weekend

    SvarSlet