8. februar 2013

En ny bolig?


Måske skulle vi overveje at sælge vores hus og flytte i noget mindre, måske en lille lejlighed. De fine fuglehuse, der er sat op i parken på Rungstedlund, kunne være en mulighed. Hvis ikke det var på grund af størrelsen, kunne det være spændende at bo i et af de farvestrålende huse oppe i træerne. Historien om husene ses her land-art-i-parken








For et par dage siden tog fotografen og fru Bruun en tur op til Rungstedlund - til Karen Blixen Museet. Jeg elsker det lille personlige museum og den tilhørende have (park) med de mange fugle. Jeg har været der en del gange, men jeg bliver aldrig træt af at komme der.

Den ene del af museet rummer bøger og fotografier fra Karen Blixens liv. Her kan man sidde i en god stol med høretelefoner på og høre Karen Blixen fortælle. Hendes stemme er så spændende og jeg bliver altid fascineret af den lidt hæse dybe monotome stemme, der er som et langstrakt ensformigt landskab. 

Den anden del af museet rumme hendes hjem. Stuerne er så personlige, at jeg nærmest mærker og fornemmer, det liv der er blevet levet.

Man kan læse, om de personligheder der kom i hjemmet, i mange af de børger der senere er skrevet om  Karen Blixen og i de bøger hun selv skrev.   

Det er ikke tilladt at fotografere i hendes private hjem, men noget af det kan ses her karen-blixens-stuer 



Set fra den hvide bro i parken
en iskold vinterdag, hvor vinden var hård og kom fra øst ind over Øresund.  



Rungstedlund 2013



Rungstedlund 1891




Billedet her er et af de sidste af Karen Blixen. Det er taget af den amerikanske fotograf Peter Beard, der besøgte Karen Blixen den sidste sommer hun levede. Et utroligt smukt og fascinerende ansigt, der har oplevet så meget.











Foto: H.N.

Det jeg har på: Golfkasket, dunfrakke, tykke støvler og en gammel posetaske fra New York.

    God weekend...

5 kommentarer:

  1. These are beautiful photos, thanks for sharing them with us! And your hair is beautiful grown out like that!

    SvarSlet
  2. Uha det ser koldt ud! Men hvor er der smukt deroppe. Jeg har aldrig lagt set fulgekasserne, men nu tror jeg tiden kommet til en tur igen. Din frakke ser så lækker varm ud, og farven er meget smuk. Solbrillerne er fantastiske til!

    Karen Blixen var på alle måder en fascinerende kvinde - og jeg elsker også at lytte til hendes stemme. Jeg husker min mormor fortalte mig, at hun sad tryllebundet til radioen når Karen Blixen fortalte. Mon mormor læste også alle hendes bøger, og var meget inspireret af hende. Da filmen "Out of Africa" kom frem blev det hendes yndlingsfilm.

    Jeg læser/genlæser stadig hendes bøger. Der er så mange facetter, og jeg bliver aldrig træt af hendes måde at bruge sproget på. Hun er absolut en af de største kunstnere Danmark har fostret! Desuden var hun smuk og stilfuld lige til det sidste, og lod aldrig sig selv blive "usynlig".

    SvarSlet
  3. The birdhouses are very colorful and playful. I love the photo of Karen Blixen; fascinating is the perfect word to describe her. And your hair is gorgeous.

    SvarSlet
  4. I'm so glad I stopped by this morning. Your photos are so lovely and I was able to take a vacation from my own world for a moment. The Blixen house is so very beautiful. Someday I would love to see it. You look wonderful as well, comfortable and stylish, even in the cold. And yes, as Judith said, your hair is glorious.

    SvarSlet